-
Nemoj umreti – Akiko Josano
770 rsdŽenski pisci su u samoj srži japanske književnosti još od njenih najranijih dana. Princeza Nukata, Sei Šonagon, Murasaki Šikibu, Ema Saiko, Ićijo Higući, Juriko Mijamoto, Joko Tavada, Banana Jošimoto – ova, i još mnoga druga imena čine nit koja počinje već u sedmom veku. Dovoljno je reći Povest o princu Genđiju – možda najpoznatije i najveće delo japanske književnosti – da bi se shvatilo da se japanski ženski pisci ne smeju olako podvesti kao puki dodatak književnoj istoriji. Jedna od ključnih karika u tom nizu je i pesnikinja, esejistkinja, prosvetiteljka, i borac za ženska prava, Akiko Josano.
Akiko (1878–1942) je rođena u gradu Sakai (danas deo Osake) u trgovačkoj porodici. Materijalno su bili među bogatijima, ali je provela mukotrpno detinjstvo. Otac joj nije dopustio da se obrazuje dalje od srednje škole. Akiko je, kao u inat, razvila interesovanje za književnost, i krišom čitala noću. Njeno glavno štivo bio je upravo roman Povest o princu Genđiju od Murasaki Šikibu, i ona umnogome formira njenu sklonost ka tanka poeziji. Kako odrasta, Akiko se pridružuje lokalnim književnim grupama i objavljuje svoje pesme u njihovim časopisima. Ubrzo shvata koliko je njihova poetika uskogruda, stekavši uvid u najnovije književne tokove iz prestonice. Upravo u tom trenutku, njene pesme primećuje Hiroši Josano, urednik časopisa iz prestonice, i ona šalje svoje pesme za drugi broj magazina „Mjođo”. Ovime zvanično stupa na tokijsku književnu scenu. Od tada, njene pesme se pojavljuju u svakom broju. Ujedno, ovo je početak i njene strastvene ljubavi i braka sa Hirošijem.
Ovaj izbor sadrži jednu priču, tri eseja, trideset pesama u evropskom stilu, i dvadeset i jednu tanku. Pesme čiji naslov prati zvezdica su u originalu nenaslovljene. Uz pojedine tanke stoji komentar radi lakšeg čitaočevog razumevanja.
-
Ludino cveće – Osamu Dazai
880 rsdPriča o Jozou Obi nije gotova. Šta je u romanu Nečovek laž, a šta istina? Gde se krije pisac? Ludino cveće pripoveda o Jozoovim danima provedenim u primorskom sanatorijumu i pruža odgovor na to pitanje. Kao mladić od oko 25 godina, važio je za poseban slučaj u pomenutoj ustanovi, gde se oporavljao nakon prvog pokušaja samoubistva, kao jedini preživeli od dvoje mladih, koje je policija izvukla iz mora. Dazai je, u stvari, 13 godina ranije (1935), pre Nečoveka, napisao još jedan kratak roman o svom, tada još nepoznatom, osetljivom i ženstvenom junaku.
Dok u Nečoveku, pisac prodire u najmračnije uglove ljudske svesti, u ovoj noveli ismeva te iste emocije: ludosti i teškoće u mladosti, ljubav, samomržnju i depresiju. Zbirka Ludino cveće je ujedno i mračno i duhovito delo, i pravi je biser u majstorskom opusu Osamu Dazaija.
Pored ovog kratkog romana, zbirka sadrži još šest pripovedaka savršno uklopljenih u celinu („Igračke”, „Bog laži”, „Lapot”, „Osam pogleda na Tokio”, „Novčanica”, „Čekićanje”) koje prate Dazaijev život od najranijih dana, pa sve do posleratnog perioda.
„Dobro, dosta više. Nije lepo sebe zajebavati. To dolazi od slomljenog ponosa. Zabijam klin u svoje telo pre nego što iko drugi stigne da to uradi. To je kukavički. Moram postati iskreniji. Skromniji. Jozo Oba. U redu, smejte se. Mačka koja se pretvara da je lav. Ko me provali, provali me. Ima i boljih imena, ali nisu za mene. Šta, da se nazovem – ja? Pa zar vam nisam napisao roman na proleće gde se isto zovem ja?“
-
Rašomon – Rjunosuke Akutagava
1,210 rsdZbirka Rašomon se sastoji od šesnaest reprezentativnih pripovedaka jednog od najvećih japanskih književnika − Rjunosukea Akutagave. Iako čine neveliki deo njegovog plodnog stvaralaštva, dovoljne su da čitaocima dočaraju umešnost ovog izvanrednog pisca.
Akutagava majstorski koristi intertekstualni postupak da oživi teme i motive iz istočnjačke tradicije, kako bi izgradio duboko promišljene, psihološke portrete svojih junaka. Čitalac isprva stiče utisak da čita neku zanimljivu priču iz starina, a onda, prateći pisca koji zadire sve dublje u tamne strane čovekove duše, na kraju ostane duboko zamišljen nad sobom i nad pitanjem: Kakav je zapravo čovek?
Akutagavine pripovetke poučavaju i opominju, ali ipak ostavljaju tračak nade u ljudsku vrednost. Pisac nagrađuje upornost, odanost i marljivost svojih junaka, ali istovremeno ne preza da ih kazni zbog pohlepe, sebičnosti, gordosti ili nedostatka skromnosti i entuzijazma. Stalno se bavi razotkrivanjem varljive prirode čovekovih ideala, koji su vredni samo dok se ne ostvare, a ne libi se ni da prizna da je i on sam, samo čovek, s istim onim manama koje zamera svojim junacima.
-
Kuhinja – Jošimoto Banana
990 rsdSvetsku slavu, Banana Jošimoto stekla je romanom Kuhinja, koji je za kratko vreme preveden na tridesetak jezika, s mnogo ponovljenih izdanja i s velikim tiražima. Postala je hit knjiga širom sveta. Kuhinja predstavlja japanski novi roman koji dolazi posle velikih imena kao što su Kavabata, Mišima, Kobo Abe… U ovom romanu, sižejni tok ne zbunjuje čitaoca, jasan je i jednostavan. Priču pripoveda junakinja u prvom licu jednine, govornim stilom, s dosta žargona, ne bavi se društvenim ili istorijskim temama, već onim univerzalnim kao što su smrt, usamljenost, ljubav, grad. Ona traga za ljubavlju koja se budi usred gradskog života, u kome se ljudske veze teško uspostavljaju. Na kraju ove knjige je i Bananina prva napisana priča „Moonlight shadow”, naslovljena prema popularnoj pesmi Majka Oldfilda. Može se reći da je ova priča začetak romana Kuhinja, jer i u njoj mlade junake zbližava hrana, a mesec se javlja kao lajtmotiv.
Kuhinja je gradska ljubavna priča, ljupka i lucidna, i pomalo gorka. Radnja je smeštena na veoma ograničenom prostoru, verovatno negde u Tokiju. Autorka opisuje mali stan na desetom spratu solitera, s jednom-dve sobe, kupatilom i kuhinjom. U opisu unutrašnjosti stana, nema ničega što bi podsećalo na tradicionalni Japan. Autorka traga za mogućnošću
-
Učenica – Osamu Dazai
880 rsdNapisana 1939. godine ali tek sada prvi put prevedena na srpski jezik, Učenica Osamua Dazaija – kratka novela koja je bila ispred svog vremena u kojoj je pripovedač učenica neodređenih godina – bila je veoma moderna i provokativna u to vreme. Nešto više od osamdeset godina kasnije, njeno prisustvo deluje sablasno; čini se kao da skoro ništa u ovoj knjizi nije zastarelo, a ponajmanje sama naratorka, koja je savršeno sačuvana negde na putu u adolescenciju. Iako je i dalje dovoljno mlada da se zabavlja besmislenim pesmicama i domišljatim sanjarenjima dok se peške vraća kući iz škole, dovoljno je stara da zna da se njeno detinjstvo brzo približava svom završetku. Žalosna sam što munjevitom brzinom odrastam i što ne mogu ništa da preduzmem u vezi sa tim, razmišlja ona.
Radnja Učenice se u celosti odvija u toku jednog dana, i od samog trenutka kada naratorka ujutro prvi put otvori sanjive oči, očigledno je da će taj dan biti pun emocionalnih uspona i padova: Jutra mi deluju nametnuto. U njima se budi toliko tuge, da ne mogu da ih podnesem, žali se ona. Njena jutarnja premišljanja su naročito naklonjena sanjarenju i metafizici…
-
Kora bambusa – Osamu Dazai
990 rsdNijedna zbirka ne može biti sasvim objektivna. Ipak, nastojao sam da u izbor pre svega uđu Dazaijeve najpoznatije pripovetke, one koje se prvo spomenu uz njegovo ime, kao što su Melose, trči!, Sećanja ili Sto pogleda na planinu Fuđi. Tome je pridodat poseban osvrt na kod nas dosad neprimećenu stranu njegovog pisanja koja teži fantaziji, alegoriji, romansi, poput Kore bambusa, Samuraja i sirene, ili Romaneske. Fantazijsko prati autobiografsko u Dazaijevom stvaralaštvu još od najranijih dana. Pripovetke stoga nisu deljene tematski, već hronološki, od najranije do najkasnije. Čitalac će, međutim, moći da uoči neraskidivu vezu između nekih (poput Romaneske i Starog Hajdelberga), ili „cikluse” koje vezuje sličnost u materijalu ili metodu; npr. „autobiografski” (Sećanja, Braća, Lepotani i cigarete…), zasnovan na starijem predanju (Melose, trči!, O časnom siromaštvu…), skice (Konj bez galopa, Proleće…), i slično. Ipak, ove podele su daleko od neprikosnovenih. Fantazija uvek vreba na obodu svakodnevnog života (Sto pogleda na planinu Fuđi); svakodnevna Dazaijeva ogorčenja progovaraju i u fantaziji (Romaneska). Povrh svega, individualno čitalačko iskustvo nadmašuje u jasnoći svaku udžbeničku podelu. Kao što i sam Dazai kaže u predgovoru, lepotu ne osećamo po tuđem uputstvu, nego sami, iznenada nabasamo na nju. Tvoja je sloboda da li ćeš u ovoj zbirci naći lepotu ili ne. Sveto pravo čitaoca.
-
Pisma iz Provanse (Vinsent Van Gog)
935 rsdVan Gog je poslednje dve godine života proveo u Provansi, gde je uradio svoje najznačijnije slike. Ovo je gotovo kompletna prepiska iz najkreativnijeg perioda Van Gogovog života, a njegova pisma su najbolje svedočanstvo ogromnih teškoća kroz koje je morao da prođe da bi se sasvim posvetio svojoj najvećoj strasti – slikanju. Pišući ih gotovo svakodnevno bratu Teu, sestri Vilemini, Polu Gogenu i ostalima, umetnik nam je i nehotice omogućio uvid u svaki aspekt njegovog života u Arlu i Sent-Remiju.
Nakon čitanja ovih iskrenih ispovednih pisama, koja obiluju Vinsentovim zapažanjima o sopstvenoj religioznosti, slikarstvu i književnosti, te usamljeničkom životu i mentalnim problemima s kojima se borio, uverićete se da su ga krasile velika emotivnost i duhovna dubina, a u njegovom samoubistvu videćete nesreću čoveka koji je iznad svega želeo da bude svoj.
-
Dama peva bluz (Bili Holidej)
957 rsdDama peva bluz je beskrajno iskrena, surovo potresna i neodoljivo životna ispovest Bili Holidej, prve Dame džeza, muzike koju je jedan od najvećih kompozitora 20. veka, Igor Stravinski, nazvao “klasikom tog stoleća”.
Čitajući njena jezgrovita i veoma pronicljiva zapažanja o ljudima iz sveta ove muzike iskonske slobode, i epohi kada se džez jednom zasvagda utemeljio kao istinska umetnost, saznaćete iz prve ruke koliko je hrabrosti, strasti i strpljenja bilo potrebno da bi i do nas doprla njena priča o životnoj borbi, ljubavi, patnji i neostvarenim snovima.
-
28 – Antologija američke priče XX veka 2
1,650 rsdPosle “Antologije američke priče XX veka 27”, u kojoj smo predstavili pisce prve polovine, ovom zbirkom želimo da vam približimo i književno stvaralaštvo druge polovine prošlog veka. Teme i žanrovi i u ovoj knjizi vrlo su raznovrsni, s idejom da se predstavi što širi spektar savremene američke priče, tako da je i izbor pisaca načinjen po istom principu kao i u prethodnoj antologiji.
“Antologija američke priče XX veka 28”, sa svojim izborom pisaca i žanrova, čitaocima nudi sliku Amerike u drugoj polovini prošlog veka – koja nam je umnogome poznata, a opet dovoljno daleka i strana da probudi radoznalost i zagolica maštu. Iako ste neke od ovih pisaca sigurno već čitali, možda ćete ih ovako, rame uz rame s njihovim savremenicima, posmatrati drugačijim očima i steći sveobuhvatniju sliku ovog važnog književnog perioda u kome su nastala neka od najboljih proznih dela… -
Mesec od papira (Džo Dejvid Braun)
1,320 rsdJedno od najboljih i najomiljenijih dela američke književnosti prikazanih iz perspektive jedne devojčice
Smeštena tokom najmračnijeg perioda Velike depresije, ova bezvremena priča o jedanestogodišnjoj devojčici bez roditelja i prevaranta koji joj postaje saputnik, vodi vas na putovanje po dubinama Američkog juga.
Prepun humora, patosa i neodoljive pripovedačke energije, “Mesec od papira” Džoa Dejvida Brauna neverovatan je primer besprekornog pripovedanja. U rangu Haklberi Fina i kultnog romana “Ubiti pticu rugalicu” pred vama je čista zabava koja će vas istog momenta vratiti u detinjstvo.
-
Mornar koji je izneverio more (Jukio Mišima)
990 rsdMornar koji je izneverio more je simboličan, višeslojan roman u kome Jukio Mišima iznosi duboko nezadovoljstvo posleratnim Japanom. Trinaestogodišnji Noboru simbolizuje tradicionalni Japan, sa vrednostima koje potiču iz starih vremena slave i uspeha. Brodski oficir Rjuđi isprva predstavlja otelotvorenje svih vrednosti, poput stoicizma, snage duha i samurajske tradicije, koje su Noboruu, pa i samom Mišimi, najvažnije. Istovremeno, dečakova majka Fusako oličava moderni Japan i njegovu sve veću opčinjenost Zapadom i nekim novim vrednostima.